ניהול מצבי חירום משמעותו ניהול של מצבים שאינם שגרתיים. ניהול זה יכול להיות בעת אסון טבע מהותי או כל אסון אחר. במקרים של מצבי חירום יש להתנהל בצורה שונה מהיום יום וכל מי שמנהל מפעל חייב לדעת כיצד עליו לנהוג במצבים אלו. הניהול של המצבים שאינם שגרתיים דורש מצד אחד התנהלות שונה מהיום יום ומצד שני הוא דורש מקצועיות גבוהה מאד. אחת הבעיות של ניהול מצבי חירום הוא שרוב המצבים אינם מצבי חירום ומפעל יכול להתנהל בכל חייו ללא כל צורך להתמודד עם אסונות ומפגעים ואז עלול להיות מצב שבעת הצורך חסר אדם עם הידע המתאים ולכך אף מפעל לא צריך להסכים.
ניהול חירום אינה פריבילגיה
ניהול מצבי חירום אינו פריבילגיה של מפעל. כל מפעל חייב להיות מוכן למצבי חירום שיכולים לקרות והוא לא יכול להתפשר על מקצועיות בשעת אסון או צרה ולכן עליו לדאוג להעסיק עובד שמומחה בתחום זה או לדאוג שעובד קיים שלו ייגש ללימודים ויתמקצע בתחום זה.
לימוד ניהול של מצבי חירום
כדי לדעת איך להתנהל בעת מצבי חירום יש ללמוד את התחום. כל מפעל צריך שיהיה לו לפחות עובד מומחה אחד שיודע איך להתנהל עם אסונות ומשברים ולכן הוא יכול להעסיק עובדים שכבר למדו את התחום או לשלוח את עובדיו ללימודי השלמה בתחום זה.
אחריות המוביל במצבים אלו
העובד אשר מוביל את ההתנהלות בעת מצבי החירום חייב להיות בעל הסמכות המתאימה ובעל ידע בתחום. עובד שלמד ניהול מצבי חירום יוכל להוביל את המפעל בדרך הטובה ביותר בעת משבר מכל סוג שהוא כיוון שהלימודים הכשירו אותו לתפקיד הנדרש ממנו. כמובן, על המפעל לסמוך עליו ולתמוך בו בכל דבר כדי לנהל נכון את המצב.