דיווח למס הכנסה
במדינת ישראל ישנה חובת דיווח למס הכנסה אשר חלה על כל אדם אשר יש לו הכנסה מסויימת. במידה ומדובר באדם שכיר, על מקום העבודה שלו להעביר הצהרה ודיווח לרשות המס ואילו כשמדובר בעצמאי, עסק, חברה, פרילנס, האחריות לדיווח היא על העוסק עצמו.
תפקידו של רואה החשבון
זכותו של בעל עסק פטור או עוסק מורשה להגיש דיווח למס הכנסה באופן עצמאי, אולם רבים בוחרים להיעזר ברואה חשבון באופן שוטף או לצורך ביצוע הדו"ח השנתי. רואה החשבון כשמו כן הוא, רואה את מצב החשבון של העסק ובהתאם להכנסות וההוצאות של העסק הוא מכין את הדיווחים השונים הנדרשים למס הכנסה.
הכנת דיווח למס הכנסה
בעת דיווח למס הכנסה יש לשים את כל ההכנסות וההוצאות של העסק, אך לא כל אחד יודע מה משמעות כל ההכנסות או כל ההוצאות של העסק. כל ההכנסות של העסק הן למעשה כל החשבוניות או הקבלות אשר יצאו ללקוח ולמעשה החלק המסובך בהגשת דיווח למס הכנסה הוא רישום ההוצאות. ההוצאות משתנות בהתאם לסוג העסק ומאפיינים רבים אשר נוגעים בו כמו למשל חישוב בלאי של מכונות בעסק תעשייתי או חישובי תשלומי ארנונה וחשמל בעסק ביתי.
מתי מבצעים דיווח למס הכנסה
כל עסק מחוייב להגיש פעם בשנה דו"ח למס הכנסה. אין זה משנה אם העסק הוא חברה בע"מ, עוסק מורשה או עוסק פטור, המחוייבות לדו"ח שנתי חלה על כל העסקים. לרוב, ניתן להגיש את הדו"ח השנתי במהלך השנה העוקבת לשנת המס ועד לסוף חודש אפריל. מידי שנה מודיע מס הכנסה על שינוי התאריך האחרון להגשת הדו"ח. את הדו"ח יכול להגיש העסק בעצמו או באמצעות רואה החשבון שלו וכל פרט חשוב וצריך להיות מדוייק.